Geslaagd! (episode II)

Geslaagd voor de eerste horde op weg naar het meesterschap.

Onderstaand het mooie verhaal van John van Santen die als 53 jarige het roer omgooit en besluit om meester te worden. Mooi vinden we ook dat we vanuit de community Haarlemmermeer Meestert John hebben kunnen helpen. Daar zijn we trots op!

MISSIE MEESTER JOHN 

Een klein jaar geleden begon een zaadje te ontkiemen. Eerst heel langzaam, maar wel gestaag. Het moet altijd al latent aanwezig zijn geweest: het idee om leraar te worden in het basisonderwijs.

Was ik ontevreden met mijn huidige baan? Zag ik geen perspectief? Had ik een burnout? Nee, integendeel, ik kon mijn ei nog steeds kwijt in mijn werk. Maar onderhand werden de signalen wel steeds sterker: mijn inzet als jeugdleider van de Hoofddorpse schaakclub en de energie die ik daar van krijg; het gevoel om mijn steentje bij te dragen om de maatschappij een klein stukje te verbeteren; een leeftijd bereiken waarop je gaat nadenken over je leven en wat je graag zou willen doen; en natuurlijk de aandacht in de media aan het nijpende tekort aan leerkrachten in het onderwijs. Het zaadje begon al contouren te vertonen van een klein plantje.

Hoe nu verder? Toevallig is de moeder van een vriendin van onze dochter directrice van een basisschool in Bloemendaal. Wellicht heeft zij adviezen voor me. “Wat leuk John, ja, ik denk dat dat wel wat voor je is. Neem eens contact op met Edwin Borger, hij beheert het platform Haarlemmermeer Meestert”. Zo gezegd, zo gedaan; binnen enkele tellen was er al een response en vijf minuten later nodigde Roel me uit om een dagje mee te lopen met zijn groep 8 bij Tabitha. Wat heerlijk als er zo spontaan en enthousiast gereageerd wordt!

Wow, petje af Roel, hoe jij jouw groep, waarvan je aangaf dat het als een uitdagende groep te boek stond voordat ze bij jou aan de slag gingen, weet te ‘managen’ . Het werd me meteen duidelijk dat wat ik op de schaakclub uitvoerde in het niet valt met wat het leraarvak inhoudt. Ik heb die dag veel geobserveerd en geleerd. En zo veel meer respect en ontzag gekregen voor wat leerkracht zijn echt betekent. Roel’s enthousiasme en passie werkte aanstekelijk: het plantje werd voorzien van extra compost en groeide zo hard, dat die al verpot diende te worden.

Ondertussen legde ik meer contacten in het onderwijs. Zoals met de oud-directrice van basisschool de Bikube, waar mijn vrouw en ik als ouders totaal 15 jaar over de vloer zijn geweest met onze drie kinderen. “Was 5 jaar geleden met dit idee gekomen John, ik had je krijg bij ons team gezien”. Kijk, dit steek ik en-passant (in schaaktermen 😊) in mijn zak. Tevens ben ik met directrices van andere basisscholen in gesprek gegaan.

En niet te vergeten, mijn schoonmoeder. Zij is immers kleurterjuf geweest en vond het super dat ik deze switch wilde gaan maken. Onbetaalbaar zijn de gesprekken die we nu over het onderwijs hebben. Het versterkt onze toch al hechte band.

Foto: Schoonmoeder met Meester (in spe) John

Na ook nog een dag bij IKC, Werelwijs meegelopen te hebben, stond mijn besluit vast: Ik wil als Hij-instromer het basisonderwijs in!

Long story short, na het bijwonen van informatieavonden van de PABO in Leiden en Haarlem, en na geselecteerd te zijn door MeerPrimair, kon het assessment traject beginnen. Althans, dat was de bedoeling, totdat Corona roet in het eten gooide. Die eerste periode van de Corona pandemie moet een enorme uitdaging geweest zijn voor iedereen in het onderwijs. Respect!

Het kenningsmakingsgesprek kon niet ‘lijfelijk’ worden uitgevoerd, dus dan maar via Skype. De Wiscat toets werd verschoven, geannuleerd, en opnieuw weer ingepland. Gelukkig heb ik toch nog een aantal proeflesjes uit kunnen voeren in klas 8 van Juf Annemarieke bij IKC, Wereldwijs. Zo heb ik me goed kunnen voorbereiden op de simulatie- en praktijkopdrachten van het assessment. Wat een spanning brengt dat met zich mee! Daar ga je, als 53 jarige, met trillende handen en half knikkende knieen op voor het assessment.

Ik had me drukker gemaakt dan echt nodig was, bleek achteraf. Het assessment verliep immers zeer goed. Unaniem werd ik door beide assessoren goed bevonden om als Hij-instromer bij IKC Wereldwijs het 2 jarig opleidingstraject van start te gaan. Het enthousiasme van Roel wakkerde mijn enthousiasme aan, hetgeen het enthousiasme van de assessoren aanwakkerde.

Leuke bijkomstigheid is dat mijn/onze nieuwe mannelijke collega, Vincent Captein, ook als kersverse Hij-instromer voor MeerPrimair bij basisschool De Vredeburg aan de slag gaat. We kunnen dus samen de reis aanvangen.

Het denkbeeldige plantje wordt goed verzorgd. Hopelijk kan ik over 2 jaar de vruchten ervan plukken. Ik heb er zin in!

John van Santen, juni 2020

Ook weten wat je mogelijkheden zijn om meestert te worden? Stuur een berichtje naar info@meestert.nl

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie