Mannen wil wel in het onderwijs werken

 

In de arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2021 van het arbeidsmarktplatform staat het overduidelijk:

Feminisering zet door

‘Kwam het aandeel vrouwen (in fte) in 2016 nog uit op ruim 80 procent, in 2020 is dit aandeel toegenomen tot bijna 82 procent. Vooral onder het directiepersoneel steeg het aandeel vrouwen aanzienlijk (ruim 50 procent in 2016 t.o.v. 60 procent in 2020). Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat de man-vrouw verhouding op korte termijn zal veranderen’.

Redenen genoeg om met Meestert! door te blijven gaan met het werk maken van Topmannen aan de basis. Meer mannen voor de klas krijgen én houden. Omdat wij blijven geloven dat starten met meer mannen voor de klas, uiteindelijk de opmaat kan gaan worden voor inclusiever onderwijs. Onderwijs voor iedereen, door iedereen.

Interessante informatie die we uit de arbeidsmarktanalyse halen, is de constatering dat er wel degelijk meer mannen het onderwijs zijn binnengekomen. Mannelijke onderwijsondersteuners

‘Het aantal fte aan mannelijke onderwijsondersteuners steeg van ruim 4.700 in 2016 tot circa 5.860 fte in 2020’

Nu breekt onze klomp. Mannelijke onderwijsondersteuners. Onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners dus. Toch?

Een baan waarbij je minder verdiend dan een leerkracht, aanzienlijk minder. Dit terwijl het slechte salaris een reden zou zijn voor mannen om niet in het onderwijs te willen werken.

Een baan die (nog) minder aanzien heeft dan een baan als meester. (Een leraar basisonderwijs staat op de beroepsimagoladder 2021 op plek 69. En de onderwijsondersteuner? Die baan staat er niet eens op, nog lager dus dan plek 138 (waar de vuilnisophaler staat)?) Dit terwijl het slechte imago van leerkracht een reden is om niet in het onderwijs te willen gaan werken.

Interessant. Een baan in het onderwijs, waarbij je als man ( want daar hebben we het met Meestert! over) dus nog minder verdient als een leerkracht, met een nog slechter imago, trekt wel meer mannen. 1.160 FTE in vier jaar om precies te zijn.

Gaat het deze mannen dan niet om de poen en het slechte imago? Zijn dat dan niet dé redenen voor mannen om niet in het onderwijs te willen werken? Ligt het dan toch aan de pabo’s?

Meestert! stelt de vraag. Wat zijn de antwoorden?

Waarom willen mannen wel als onderwijsondersteuner aan de bak? Reacties op deze blog? Graag.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie