Meesterlijke! kwaliteit

Meesterlijke! Kwaliteit.

 

Jawel, we hebben er weer eentje. Een politicus die zich bemoeit met het onderwijs. Of er eigenlijk iets van vindt. Dat is wat politica overigens ook doen. Zich ergens mee bemoeien, er een mening over hebben en deze ook ventileren. Vaak trekt de politieke karavaan na dit soort geblaf weer onverdroten verder. Deze keer was het de beurt aan Mariëlle Paul, Tweede Kamerlid voor de VVD.

Met: OCW Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs, Speciaal en beleid passend onderwijs, Lerarenregister, Lerarenbeleid en arbeidsvoorwaarden onderwijspersoneel, Archiefbeleid, Inspectie van het Onderwijs , OCW VVE in haar politieke portefeuille. Een hele dikke portefeuille wel denken wij…..Maar goed.

Nadat haar column in de Volkskrant verscheen en deze vervolgens op twitter werd gedeeld (door o.a. het lerarencollectief), werd de rioolwerking van dit gremium weer in volle glorie zichtbaar.

Ik zal u de comments besparen. Zo gaan we met elkaar om op internet. Blijkbaar. Nou, wij van Meestert! niet. En zeker niet met Mariëlle Paul. En al helemaal niet omdat zij expliciet over juffen én meesterts rept in haar verhaaltje. Meer dan 1 keer. Maar ook omdat de kern van het betoog helder is.

 

‘Maak het vak van leerkracht aantrekkelijker en het traject ernaartoe eenvoudiger’

 

Niks mis mee, het vak aantrekkelijker maken. Edith Hoge van de onderwijsraad zei het al op Educaution: Houd er mee op voortdurend te zeggen dat onderwijzer/es, zo’n geweldig vak is. Omdat we dat al lang weten. Maar ook omdat het op zijn minst raar is dat een dergelijk geweldig vak kampt met een gruwelijk tekort aan mensen die dat vak uit willen uitoefenen. Als het zo’n geweldig vak is zou er geen tekort aan leerkrachten (moeten) zijn.

Wel wat mis mee, het traject ernaartoe eenvoudiger maken. Waarom? Omdat het gestoeld is op politiek opportunisme. Niet zo heel lang geleden moesten er toelatingstoetsen komen. Nu mogen die weer later afgenomen worden. Opportunisme. Mis. Schot voor open doel, Mariëlle, maar mis.

Nu is een van de expertises van mevrouw Paul complexe materie simpel overbrengen. De aanpak van het lerarentekort is complex en haar oplossingen zijn inderdaad simpel. Maar zijn ze ook doordacht en uitvoerbaar?

Een groot deel van het reagerende onderwijsveld vindt (uiteraard) van niet.

Mariëlle Paul vindt van wel. De hoofdpunten?

  1. Leraarschap moet eenvoudiger te combineren zijn met een ander vak.
  2. Laat eerder kiezen voor het jongere of het oudere kind.
  3. Begeleidt starters en zij-instromers beter.
  4. Geef meer vaste contracten.
  5. Zorg voor minder administratieve rompslomp.
  6. Laat de opleidingen beter aansluiten bij ervaringen van mensen.

En meer.

Op punt 1 na vertelt ze eigenlijk niet iets echt nieuws. En punt 1 is de spreekwoordelijke rode lap op de bekende stier.

Je kunt een baan voor de klas helemaal niet combineren met een baan als (pak hem beet) loempiaverkoper op festival.

Dat betwijfelen wij. Hierbij dan ook de vraag (die zie je in comments op twitter eigenlijk nooit. En als je ze al ziet krijg je er nooit antwoord op. Eigenlijk. Maar daar is twitter ook niet voor….

 

Hoe ziet u dat voor zich? Het combineren van een ambacht als meester of juf met een andere baan? Wij gaan dat vanaf volgende week namelijk proberen; Woordvoerdershap van Meestert! combineren met voor de klas staan.

Simpel én uitvoerbaar wat ons betreft.

Wij horen graag van u.

Meestert!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie