Waarom ben jij geen meester………meer?

 

Zo nu en dan wordt mij gevraagd waarom ik zelf geen meester meer ben, als ik het zo belangrijk vind dat er mannen voor de klas staan. Er over lullen vult geen gaten in de formatie, aan de bak Borger! Goed punt en aldus heb ik mij aangemeld als inval-meestert! ZZP-Meestert! welteverstaan! Oh ja, dat dan weer wel! Over de rug van het onderwijs en gemeenschapsgeld een beetje de leuke inval-meester uithangen. Neen, driewerf neen. Mijn zzp-schap als inval-meester kost een school minder dan wanneer ze iemand in loonslaafdienst moeten opstellen (als die er al zijn). En in tegenstelling tot (veel?) invallers die ik ontmoet in mijn  wekelijkse onderwijspraktijk, vind ik het echt leuk om (weer) voor de klas te staan. Kleuters al helemaal. Alleen doe ik dat uit zelfbehoud niet. Een drukke meester bij drukke kleuters, dat gaat hem niet worden.Ook als je puur naar de poen kijkt zou een fulltimebaan als meester niet eens heel veel schelen met dat wat ik nu per maand verdien.

Nou, wat weerhoudt je dan nog?

Burgerschapsonderwijs. Echt waar. Burgerschapsonderwijs.

En voor hen die niet weten wat dat is:

Burgerschapsonderwijs gaat over de basisnormen en -waarden van onze samenleving. De basisschool is de uitgelezen plek om hiermee te oefenen.

Aldus de PO-raad.

En voor hen die niet weten wat dat is, de PO-raad. Dat weten ze zelf ook niet meer.

Ik weet het in ieder geval ook niet meer. Toen ik nog al dan niet fulltime voor de klas stond, was burgerschapsonderwijs dagelijkse kost. Tijdens de les en nog veel meer. Je had het er over, begon de dag met een krantenartikel of een stuk tekst uit een boek. Een boek/ Jawel. Het was geen vak, jij was de bron en het voorbeeld.

Voor hen die niet meer weten wat dat is, een boek. Lees er eens een. Dan weet je dat je met de boeken die er geschreven zijn, burgerschapsonderwijs zonder moeite vorm geeft in jouw klas. Dag in, dag uit.

En ja, Nederland is er wel wat ingewikkelder op geworden sinds ik fulltime meester was. Ik geloof en ervaar echter dat ons ambacht in de kern niet veranderd is. Lezen, verhalen vertellen, voorlezen, voorleven? Beproefde manieren om burgerschapsonderwijs vorm te geven. Ook nu nog. Juist nu zou ik zeggen. Maar nee.

Lees HIER

En weet waarom ik niet meer voor de klas wil, fulltime. Buitenspelen noemen we dat met Meestert! Het is er uit georganiseerd, valt niet te meten en dus niet te verantwoorden. Je kunt er geen indicatoren aan hangen en het verschijnt niet in een dashboard.

Noem mij zwak, slap en makkelijk. Klopt. Allemaal. Ik blijf lekker invallen en verwacht richting mijn pensioen (zo rond mijn tachtigste) nog volop les te geven. Over burgerschap. Over de basisnormen en waarden van onze samenleving. Omdat de klas dé uitgelezen plek blijft om hiermee te oefenen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie